S Matijom Puškarom, osnivačem i direktorom Byte Laba, razgovarali smo o počecima bavljenja elektronikom i računalima, preprekama na koje je naišao kao mladi poduzetnik, kako ih je riješio te postao 40 posto brži od konkurencije.

- Kako je počela priča oko Byte Laba?

Vrlo jednostavno, još u srednjoškolskim danima, zajedno s današnjim partnerom Danijelom Babićem, nebrojene sate i dane provodili smo razvijajući ili kako je to kroz naš pogled tada izgledalo igrajući se s elektronikom i ugradbenim računalnim sustavima. U relativno kratkom vremenu počeli smo dobivati upite za razvoj konkretni uređaja i sustava. Tijekom studentskih dana razvijali smo i plasirali sve veći broj projekata te krajem 2011. zaključujemo da obujam poslovanja zahtjeva pravni subjekt kako bi dalje nesmetano nastavili rasti. Dvije godine nakon otvaranja priključuje nam se i dugogodišnji prijatelj Ivan Dodig te krećemo s prvim zapošljavanjima. Daljnjem rastom poslovanja početkom 2017. odlučujemo se na segmentaciju poslovanja i otvaranje tvrtke B.L. Manufacturing koja je specijalizirana za proizvodnju i implementaciju uređaja i sustava dok se Byte Lab Grupa specijalizirana za istraživanje i razvoj proizvoda. U zadnjih osam godina klijentima smo isporučili više od 200 različitih projekata. Preko 95% prihoda obje tvrtke dolazi iz izvoza, a većina prihoda dolazi s tržišta Beneluksa i DACH regije a tijekom 2018. godine grupacija je imala prihod od 10 milijuna kuna. Svojim iskustvom omogućavamo klijentima bezbolan proces razvoja proizvoda od ideje do visokoserijske proizvodnje. Zbog činjenice da je cjelokupni razvoj i proizvodnja proizvoda in-house, prosječno vrijeme od početne ideje do plasiranja na tržište je tipično 9 mjeseci. Također tvrtka posjeduje ispitno verifikacijsku opremu koja omogućuje predcertifikacijske testove još za vrijeme razvoja, a naši senior inženjeri imaju preko deset godina iskustva u razvoju elektronike. Sa strane tehnologija tvrtka ima iskustva s implementacijom Bluetooth, WiFi, GSM, LTE, NB-IoT, LoRa, Sigfox, Zigbee, RFID i NFC bežičnih tehnologija.

- Koji su bile najveće zapreke na koje ste naišli kao startup u Hrvatskoj?

Naš put nije tipični startup put zato što nismo krenuli u poduzetništvo s jasnom namjerom dizanja tvrtke već je to bio hobi koji se s vremenom se transformirao u uspješnu priču. Rast je bio organski te smo se na otvaranje vlastite tvrtke odlučili tek kada je posao bio već uhodan i stabilan. Prije otvaranja tvrtke bili smo upoznati što nas čeka tako da nismo imali većih iznenađenja. Kako Hrvatska u trenutku otvaranja tvrtke nije bila članica EU, najveća prepreka u poslovanju bilo je uvoz i izvoz, odnosno administracija uvoza i izvoza. Ključ uspješnog razvoja uređaja je brzina i pouzdanost, a kako razvijamo hardware ključ je u postizanju kratkog roka isporuke elektroničkih komponenata te nam je u početku to zadavalo najviše problema i muka. S vremenom smo savladali sve čari uvozno-izvoznih procedura, a i u međuvremenu smo postali članica EU što je uveliko olakšalo poslovanje na stranim tržištima.

- Koliko vam je pomogla podrška Zicera?

Najveća prednost ZICER-a je ekipa te mogućnost razmjene iskustava, problema i briga međusobno. Ovdje čovjek radi s čovjekom, a ne firma s firmom. Kroz njegovanje kontakata između ljudi i širenja mreže kontakata preko prijatelja i poslovnih suradnika, mogu se dobiti informacije, kontakti i podrška. Prije osnivanja tvrtke radili smo u vlastitim prostorima, tako da znam što znači biti firma koja radi za druge a nema baš neku okolinu. Fokusiran si na projekte koje imaš, radiš to što imaš i to je to. Nema velikog protoka ljudi ili događanja. Ovdje je ipak drugačije. Sa zajedničkim prostorijama i činjenicom da ste okruženi firmama sličnog profila drugačija je radna atmosfera. Za poduzetništvo se uvijek veže isti tip problema. To može biti kako privući zaposlenike, kako ih zadržati, kako iskoordinirati s knjigovođom neke probleme. Netko od prisutnih u ZICER-u će sigurno znati, jer je prošao sličnu situaciju. Grupno rješavanje problema je jedini način na koji se sve može ubrzati.

-  Često ističete da nudite cjelovita rješenja – od ideje do finalnog proizvoda. Koja je glavna prednost toga i znači li to da možete svakome ponuditi najbolje individualizirano rješenje?

Činjenica da klijent može dobiti cjelovito rješenje na jednom mjestu značajno ubrzava proces razvoja i smanjuje rizik razvoja koji nastaju uslijed koordinacije nekoliko kooperanata. Razvoj proizvoda da se usporediti s građevinom, kao naručioc želite imati jedno mjesto i jednu kontakt osobu s kojem ćete dogovoriti izgradnju kuće, ne želite imati kontakt i vođenje nekoliko izvođača. Svojim klijentima nudimo lepezu usluga od studije izvedivosti preko provjere inovativnog koncepta, razvoja funkcionalnog prototipa do industrijalizacije rješenja i kasnije praćenja proizvodnje te kontrole kvalitete. Iako se na prvi pogled čini da je područje preširoko za tim od dvadesetak inženjera bitno je naglasiti da je osnova proizvoda koje razvijamo elektronika koja je naša ključna kompetencija i prednost.

- Kažete da ste 40 posto brži od konkurencije. Kako to postižete?

Kako bi postigli navedeno bilo je potrebno ulaganje od nekoliko godina kako bi se ustrojio interni sustav organizacije i razvila modularna arhitektura embedded software biblioteka koje značajno ubrzavaju razvoj. Bitno je naglasiti da je skraćivanje vremena razvoja bez smanjenja kvalitete moguće isključivo ako posjeduje prethodno iskustvo i ako se iznova koriste testirani i verificirani blokovi. Jasno takav pristup zahtjeva značajna ulaganja kako bi se razvio no ako je ispravno zamišljen i prilagođen potrebama klijenata vrlo brzo pokazuje rezultate. Ako se detaljnije pogleda praksa u industriji jasno je vidljiv trend da se pojedina komponenta razvije i koristi u cijeloj gami proizvoda. Zahvaljujući verificiranim blokovima i skraćenom vremenu razvoja naši klijenti imaju značajno kraći time-to-market.

Objavu ove poduzetničke priče omogućio je Poslovni dnevnik u okviru projekta INOVATIVNOST kojem je ZICER pokrovitelj.