U prosjeku, kažu, vozimo 4.5 kilometra duže zbog traženja parkinga i pritom u već prilično zagrijanu atmosferu silom prilika dodajemo 1.5 kilogram ugljičnog dioksida (uz ostale štetne plinove i čestice koji nastaju radom motornih vozila). Dva milijuna i nešto vozila puta 1.5 kg CO2… to je 2500 tona i nije malo. 

Gotovo 40% prometnih gužvi u gradskim centrima uzrokuju vozila u potražnji za parkiralištem, a prometne gužve svima zadaju glavobolju – i gradonačelnicima i komunalnim službama i vozačima. No ne i Karlu. Za njega je to bio izazov za koji je želio naći neko novo, inovativno rješenje. I našao ga je. Zove se WePark. Tada je bio taman pri kraju studija. Nije čekao nekog drugog da mu nađe posao ili riješi problem s parkingom. Pogledao je malo „izvan kutije“ i shvatio da u centru grada postoje neiskorištene garaže i parkirna mjesta u vlasništvu privatnih osoba koji stoje prazni kada ih njihovi vlasnici ne trebaju. Slično kao soba viška ili prazan stan koji je Airbnb platforma povezala s onima koji traže smještaj. Zbrojio je dva i dva te, algoritam po algoritam, smislio koncept digitalne aplikacije koja će povezati vlasnike privatnih parkirališta ili garaža i vozače.

Kako radi WePark?

Skinete aplikaciju na svoj pametni telefon, registrirate se i kupite pre-paid vaučer koji koristite za plaćanje. Pronađete WePark lokacije s raspoloživim parkirnim mjestima ili garažama. Za sada ih u Zagrebu postoji stotinjak na 6 lokacija u širem centru grada. Najmanje pola sata ranije rezervirate svoje mjesto na lokaciji koja je najbliža vašem odredištu i ona vas čeka najviše 3 sata prije nego se rezervacija automatski otkaže i oslobodi mjesto drugom korisniku. Kada dođete do rampe, putem bluetootha se aplikacija poveže s pametnim WePark sustavom, rampa se diže i vi parkirate na mjesto koja vas čeka. Na odlasku se rampa automatski diže, sustav očitava koliko ste vremena koristili parking i skida odgovarajući iznos s vašeg vaučera. Brzo, jednostavno i bez stresa.

„Inovacija je sam koncept povezivanja privatnih vlasnika garaža ili parkirnih mjesta u širem urbanom centru i vozača. Aplikacija koja ih povezuje upravlja rezervacijama te uređaj koji se ugrađuje u rampe i komunicira s korisnikom i vlasnikom otključava ulaz, očitava provedeno vrijeme i vrši naplatu točno u minutu, bez zaokruživanja na tri četvrt sata više što je često slučaj.“ – objašnjava Karlo i dodaje – „Za sada smo jedini koji smo razvili baš takav sustav u ovom dijelu regije jugoistočne Europe.“

Što je sljedeće?

Uskoro će biti omogućeno i plaćanje kreditnim karticama i drugim sustavima elektroničke naplate. WePark aplikacija i sustav su još uvijek u testnoj fazi s kojom su krenuli 2017. godine nakon što su nekoliko godina razvijali ideju i radili na programiranju same aplikacije. Cilj je doći do petnaestak lokacija u Zagrebu i testirati sve funkcionalnosti s većim brojem korisnika i lokacija. Tek tada će moći ići dalje na veće i složenije sustave.

Pregovaraju i s još nekoliko drugih gradova, a vizija je nadograditi sustav elektropunionicama sa solarnim napajanjem te postajama koje mjere kvalitetu zraka u gradu. To je bitno jer ih još uvijek nema dovoljno. S druge strane, promet u gradovima je u stalnom porastu i bitan je faktor koji doprinosi globalnom zatopljenju, ali i narušava kvalitetu zraka i ljudsko zdravlje.

WePark šestorka

Uz Karla i Tomislava, tu su i Igor, Zoran, Krešo i Milan. Oni su šestorka WeParka. Tim su inženjera različitih profila – geologa, FER-ovaca, a koriste vanjske usluge programiranja i prodaje. U procesu su zapošljavanja još dvije osobe u tim. S testiranjem su prije dvije godine krenuli uz pomoć ZICER-ovog predakceleracijskog programa Startup Factory, a od travnja 2019. su u EIT Climate-KIC akceleratoru, najvećem europskom programu za akceleriranje i podršku inovacijama i rješenjima koja pozitivno djeluju na klimatske promjene te koji od ove godine u Hrvatskoj provodi ZICER. Zajedno su s još pet timova ušli u program akceleratora i za razvoj WeParka primili EUR 15.000.  Međusobno su se povezali s ostalim sudionicima i to donosi veliku dodatnu vrijednost njihovoj ideji i timu. Nisu sami. Bitno je znati da imaš podršku, a zajednica koju gradi akcelerator predstavlja upravo to.   

Što je najizazovnije?

Ljudski faktor. Karlo je često u situaciji hot-line pomaganja, objašnjavanja i asistiranja korisnicima… Zato rade na dodatnim poboljšanjima aplikacije. uspostavljanju centralnog mjesta za upravljanje i novim rješenjima za sve situacije koje se mogu dogoditi svijetu vozača koji žure, traže parking, ostaju praznog mobitela i slično. Zato – skinite svoju WePark aplikaciju, koristite je i dajte svoj doprinos testiranju. Ako imate slobodnu garažu ili dvorište koje može biti novo WePark parkirno mjesto – svakako se javite Karlu! Tako će WePark brže doći do zrelije faze usluge i doprinijeti stvaranju grada s pametnim rješenjima u prometu.